«La química de l’oli», de Sílvia Babot, de l’Institut Guindàvols de Lleida, i «Els secrets de les aigües minerals de Catalunya», d’Albert Freixa Cruz, de l’Escola Diocesana de Navàs, són els dos treballs que, ex aequo, han guanyat el primer premi de la vuitena edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química, que atorga la Societat Catalana de Química, filial de l’Institut d’Estudis Catalans. En aquesta convocatòria també s’han premiat, amb un accèssit, els treballs següents: «Estudi de les concentracions de compostos neurotòxics en població agrícola: pagesos i habitants del poble de Suchs», elaborat per Núria Gilart, del Col·legi Arabell de Lleida, i «Efecte dels espectres d’absorció en l’eficiència de cèl·lules solars sensibilitzades amb colorant», obra de José Andrés Ballester Huesca, de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona.
A més dels primers premis i els accèssits, el jurat va decidir fer una menció honorífica als treballs «Enfortint els ossos (el calci de la llet crua de vaca)», de Meritxell Font, del Col·legi Sant Miquel dels Sants, de Vic; «La taula periòdica dels elements. Dels àtoms als materials: propietats i aplicacions», de Judith Hernández, de l’Institut La Roca del Vallès, de la Roca del Vallès; «El ferro que mou el món», de Pol Martínez Balart, de l’Escola Pia Santa Anna, de Mataró, i «La química del gust, d’Àngela Güerri i Mariona Ruiz, del Col·legi Jesuïtes Casp – Sagrat Cor de Jesús, de Barcelona.
En aquesta edició, que és la vuitena, s’han presentat cent tres treballs. Els premis consisteixen en sis-cents euros per al millor treball ―que en aquest cas, en ser un premi ex aequo, es van repartir entre els dos premiats― i en tres-cents euros a repartir entre els dos accèssits. A banda d’aquests premis, els autors dels disset treballs més ben classificats han guanyat una estada científica en universitats i centres de recerca de química de Catalunya.
Els premis es van lliurar el 9 d’abril a l’IEC, en el marc del XXVI Debat de Química a l’Institut d’Estudis Catalans. El Debat estava adreçat al professorat de secundària i d’universitats i enguany s’ha centrat en la taula periòdica dels elements.
Comunicació de l’IEC